Sauna na podczerwień (infrared)

O saunie na podczerwień zwanej też sauną infrared lub „czerwoną” jej wpływie na urodę i zdrowie oraz innych pozytywnych działaniach.

Sauna infrared to sauna, w której temperatura powietrza waha się w granicach 40 – 65°C, jest to sauna pozbawiona pary cechująca się stosunkowo niską temperatura powietrza w porównaniu do sauny fińskiej. Źródłem ciepła są emitery promieniowania podczerwonego wbudowane zazwyczaj w pionowe ścianki sauny, tym samym w saunie może być więcej miejsca, gdyż nie ma ona żadnego pieca. Promieniowanie podczerwone wnika w głąb ciała na głębokość około 3-5 centymetrów, powodując tym samym intensywne pocenie się. Zaznaczyć trzeba, że stosunkowo niska temperatura w saunie na podczerwień, nawet podczas pocenia się
umożliwia dłuższy seans.

Sauna na podczerwień infrared

Sauna na podczerwień infrared

Foto na licencji CC

Spowodowane jest to tym że ciepło jest emitowane przez promieniowanie, co nacznie skraca czas rozgrzewania się organizmu (działa bardziej dogłębnie) a niższa temperatura powoduje, że odczucie gorąca nie jest tak uciążliwe. W takiej saunie zalecany czas to około 30 minut jako takie minimum by ciało odpowiednio się nagrzało, choć można siedzieć i dłużej. Z takiej sauny mogą korzystać zarówno dzieci, jak i osoby starsze, dla których pobyt w saunie suchej byłby uciążliwy lub niewskazany.

Podczas jednej sesji (30 minut) w saunie infrared organizm jest w stanie spalić około 900 kalorii, co jest równoznaczne z wysiłkiem i spaleniem takiej samej ilości kalorii podczas biegu na dystansie 10 km.

Warte podkreślenia jest to że taka sauna jaki promieniowanie est zupełnie bezpieczne, wykorzystywane jest np. w szpitalach do ogrzewania noworodków.

Co daje sauna na podczerwień.

Zmiana sposobu nagrzewania ciała ma też znaczenie dla tego, co jest wydalane z organizmu przy takiej kąpieli w promieniowaniu podczerwonym, zazwyczaj w saunie tracimy wodę i toksyny głębsze wnikanie ciepłą w organizm powoduje że dalej woda jest dominującym efektem wydalania i stanowi 80% całości składników wydalonych podczas jednego seansu, kolejne niespełna 20% stanowi tłuszcz, a pozostałe elementy to cholesterol, metale ciężkie kwasy i związki toksyczne. Dzięki temu zarówno głębsze partie ciała zostają oczyszczone, ale również sama skóra jest oczyszczona z toksyn i ma ładniejszy wygląd. O aspektach kosmetycznych poniżej.

Sauna infrared i zdrowie

Infraterapia to lecznicze ciepło na schorowany kręgosłup, pomaga przy  migrenach, nerwobólach i bólach miesiączkowych redukując napięcie i PMS. Zanotowano pozytywne efekty jako wspomagacz leczenia gardła i oskrzeli oraz zapalenia zatok. Poprawia kondycje układu naczyniowo sercowego tym samym lecząc żylaki i hemoroidy. Często przepisywana jest jako czynnik wspomagający przy wszelkiego rodzaju urazach i rekonwalescencjach, zalecana przez lekarzy przy leczeniu bólów
mięśniowych, kontuzji, zwichnięć, chorób stawowych i zaburzeń krążenia.

Kąpiel w takiej saunie pozytywnie wpływa na redukcję napięcia stresowego. Sauna polecana też w początkowych fazach przeziębienia i grypy lub przy podwyższonej temperaturze.

Sauna na podczerwień – uroda i skóra

  • wyraźna poprawa wyglądu skóry, oczyszcza skórę z martwego naskórka.
  • po kilku regularnych wizytach dzięki głębokiej penetracji ciała, znaczna redukcja cellulitu,
  • przyśpieszając krążenie krwi w skórze, oczyszcza ją z zanieczyszczeń i odblokowując pory, tym samym mając pozytywny wpływ na leczenie trądziku i wyprysków oraz innych zmian skórnych, przyspiesza gojenie ran,
  • redukuje łupież ,
  • wydalanie tłuszczu jako jednego z elementów sprawia że kąpiel w podczerwieni może mieć właściwości odchudzające,
  • przekrwienie i zmniejszenie napięcia w mięśniach wykorzystywane jest przed i po wykonaniu masażu, dzięki czemu łatwiej masować i szybciej ustępuje ból,

Zasady korzystania z sauny czerwonej:

  • myjemy się nago pod prysznicem,
  • wycieramy się do sucha,
  • w saunie siadamy nago na rozłożonym ręczniku,
  • seans trwa około 30-50 minut,
  • nie spożywamy płynów podczas kąpieli,
  • po seansie schładzamy ciało, opłukując je wcześniej pod prysznicem, zaczynając stopniowo od nóg w kierunku serca,
  • po kąpieli, uzupełniamy płyny,
  • sposób emisji ciepła pozwala na korzystanie z sauny osobą z klaustrofobią – mogą sobie otworzyć drzwi (niepolecane na obiektach publicznych)

Warto też przeczytać informacje o działąniu leczniczym promieniowania
podczerwonego
(PDF).

Kilka zalet sauny na podczerwień w filmiku.

email
GD Star Rating
loading...

Internauci trafili tu wpisując frazę:

sauna czerwona, zasady korzystania z sauny infrared, sauna na podczerwień a żylaki, sauna infrared a żylaki

About Piotr

Miłośnik sauny z Łodzi. Uwielbia saunę w każdej postaci najchętniej zimową porą,

  • Pingback: Forum Medyczne - Lekarze diagnoza online, porady i pytania do lekarzy()

  • Pingback: Wielotorbielowatość nerek a sauna - forum medyczne()

  • Pingback: Sauna sucha - Sauna EdenGreen - Sauny w Polsce()

  • Marek

    Mam pytanie, jakich właściwości nie posiada sauna infrared w porównaniu z fińską czy mokrą? Mam możliwość bywać w saunie ir dość często, ale zastanawiam się czy warto włożyć trochę więcej wysiłku i wybrać się do jakiejś innej.
    Drugie pytanie, czy dobrze kojarzę, że po korzystaniu z sauny ir nie powinno się lać na siebie zimnej wody np. z wiadra, tylko schładzać ciało stopniowo?
    Dzięki za odpowiedzi 🙂

    • Główna różnica to sposób ogrzewania ciała, w IR ciepło głębiej penetruje ciało. Nie doszukiwał bym się jakiś mega różnic we właściwościach jednej czy 2 sauny. Moim zdaniem to nie jest tak ze jak korzystasz z sauny na podczerwień to jakieś właściwości Ci umykają w stosunku gdybyś korzystał z fińskiej i odwrotnie. Sauna infrared ma tę przewagę nad fińską dla osób które średnio tolerują wysoką temp, no i dłużej można nagrzewać ciało, 30 minut w fińskiej to głupota nie mająca nic wspólnego ze zdrowiem.

      z tym schładzaniem może być coś prawdy, ale tu też na logikę, skoro ciało Ci się nagrzało bardziej w głąb, to i go nie schłodzisz 1 czy 2 kubłami zimnej wody. Zresztą znawcy mówią, że niezależnie od sauny proces schładzania powinien być stopniowy i trwać kilka minut.

      W korzystaniu z sauny głównie chodzi o to by mieć dobre samopoczucie, przestrzegać kilku prostych zasad dotyczących higieny i „stroju”, zbyt wiele zasad potrafi zabić frajdę i przyjemność 🙂

  • Pingback: Jak korzystać z sauny - Podstawy saunowania poradnik - Sauny w Polsce()

  • Seb

    Gdzie znajdę możliwie aktualną listę miejsc, gdzie można skorzystać z takiej sauny. Szczególnie interesująmnie takie, gdzie moznaby wynając dwuosobowa kabinę na wyłączność i przyjśc we dwoje.

Post Navigation